Als u voeger een advertentie wilde zetten, dan ging u naar de krant of de televisie en betaalde u per woord of minuut. De volgende dag of een aantal dagen later was de advertentie te zien. Hiermee bereikte u alleen het publiek dat de krant las of naar de televisie keek. De komst van het internet heeft de wereld van het adverteren compleet veranderd, niet alleen door de grotere bereikbaarheid. Hier kan u lezen wat twee van de vele voordelen zijn van het adverteren op internet.
Adverteren op internet is goedkoper
Het is gemakkelijker de juiste doelgroep te bereiken via het internet en dit voor een lagere prijs. De advertentie in de krant werd gelezen door iedereen die de krant las, maar soms waren dit ook mensen die niet in uw doelgroep pasten. Door gericht te adverteren op relevante websites of blogs kan u door een klein bedrag te betalen erg doelgericht adverteren en dus een groot rendement behalen.
Eerst de baten, dan de kosten?
Het plaatsen van online advertenties, bijvoorbeeld door middel van Google Adwords, is bovendien een stuk goedkoper dan een advertentie plaatsen in de krant. Bij de meeste online kanalen kan je bovendien betalen per klik of per bezoekers, affiliate marketing kost zelfs pas geld wanneer je daadwerkelijk iets verkoopt. Op deze manier zijn de kosten van online adverteren goed onder controle te houden en geef je nooit meer uit dan je gebudgetteerd hebt.
Adverteren op het internet is traceerbaar
Dit is een erg groot voordeel. Omdat het digitaal gebeurt, kan u precies achterhalen hoeveel mensen uw advertentie hebben gezien, hoeveel mensen erop gereageerd hebben en hoeveel rendement u heeft behaald van de advertentie. Zo kan u makkelijk bepalen of het nut heeft om door te gaan met adverteren of om beter ergens anders te kijken. Voorheen was het afwachten na de plaatsing, door te adverteren op internet heeft u de touwtjes in handen.
Efficiënte adverteren via online kanalen
Als ondernemer wilt u natuurlijk dat uw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk wordt besteed. Zoals genoemd is het online adverteren veelal meetbaar waardoor u kunt weten welke online kanalen het meeste rendement opleveren. Wilt u eerst wat online advertentie advies inwinnen? Dan is dit ook mogelijk met uw eigen online marketing assistent.