Het is toch fijn om nummer 1 te zijn binnen Google.nl. Het is als een soort aanbeveling. Stel je bent een kapper. In Eindhoven. Iemand googelt, kapper in Eindhoven. Vervolgens wordt jouw bedrijfswebsite gepresenteerd bovenaan de zoekresultaten. Dit is als bijna een warme aanbeveling van het grote Google. Veel mensen vertrouwen Google in grote mate. Ze zien het bijna als een soort instelling met grote autoriteit. Of Google deze positie verdient in onze maatschappij wil ik even achterwege laten dat is voor een ander artikel. Maar duidelijk is wel dat er veel te winnen (en te verliezen) valt bij een notering op de eerste pagina van zoekresultaten en dan liefst op die felbegeerde nummer 1 positie.
Maar wat heb je nu nodig om daar te komen. Om überhaupt aan het spel mee te mogen doen moet je een online vertegenwoordiging hebben. De meest voor de hand liggende optie is een traditionele website. Anderzijds indien je hier geen budget voor hebt dan kan ook een sociale media pagina het goed doen. Bijvoorbeeld het profiel van jouw bedrijf op Facebook, Twitter of Instagram. Facebook pagina’s kunnen namelijk ook heel hoog komen in de Google zoekresultaten. Het fijne aan een Facebook pagina is dat je lift op de enorme gigantische autoriteit van Facebook. Schrijf relevante teksten voor posts en tweets. Je zult je aan de richtlijnen van het betreffende platform moeten houden. Op Twitter kun je bijvoorbeeld niet te lang van stof zijn, er zijn hier lage woorden aantal limieten. Dat is op zich wel een nadeel, want Google houdt van lange teksten, veel woorden uitgebreide content. Op dit vlak heeft Twitter echt een streepje tegen. Dus als je op zoek bent naar een vertegenwoordiging online met meer potentie om het goed te doen in de organische zoekresultaten zou ik eerder voor Facebook gaan dan Twitter.
Maar wat is het beste? Het beste lijkt nog steeds te zijn een eigen .nl domeinnaam gevuld met goede content over jouw vakgebied en wat jij aan te bieden hebt. Het liefst in een overtuigende manier. Aan het einde van de dag wil je namelijk je dienst aan de man brengen. Je wilt conversie bereiken. Daar is een bepaalde schrijfstijl voor nodig. De term hiervoor is ‘copywriter’. Een copywriter streeft naar balans tussen goed lopende teksten die nuttig zijn, en het commerciële verhaal. Het is lastig om een balans hierin te vinden dus op dit vlak is het een goed idee een professional in de hand te nemen.