Social intranet, je hebt er vast al weleens wat over gehoord, maar wat het precies is weet je misschien niet. Intranet opzich zelf is wel een bekende term, maar social intranet is een stuk nieuwer. Wat is social intranet? En wat zijn precies de voordelen? Op al deze vragen krijg je antwoord.
Wat is social intranet?
De term intranet ken je waarschijnlijk wel, dat is een communicatieplatform binnnen een organisatie. Maar wat maakt een social intranet dan social? Bij traditioneel intranet gaat het voornamelijk om het informeren van medewerkers en het regelen van praktische zaken. Bij social intranet gaat het echt om interactie. Dus hierbij is er niet alleen communicatie van bovenaf, maar juist vanuit alle delen van de organisatie. Medewerkers kunnen met elkaar chatten, elkaar informeren, kennis delen en ga zo maar door. Op die manier blijft iedere medewerker op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie. Vooral voor een grote organisatie is dat belangrijk. Betrokken medewerkers zijn namelijk erg waardevol. Met social intranet wordt dit gestimuleerd.
Wat zijn de voordelen van social intranet?
Het hebben van social intranet heeft meerdere voordelen. Deze lichten we hieronder toe.
Een open cultuur binnen de organisatie
Door middel van social intranet bied je medewerkers de mogelijkheid om met elkaar te communiceren en kennis te delen. Medewerkers kunnen hiermee zelf initiatief nemen en actief meedenken. Met kanalen zoals e-mail of het traditionele intranet is dit niet mogelijk. Dat komt omdat het puur ingesteld is op het versturen van informatie, je kan het zien als een soort eenrichtingsverkeer. Er kunnen berichten gestuurd worden, maar vaak maar vanuit een persoon naar een ander persoon. Door middel van social intranet is het mogelijk om groepen te vormen binnen een bepaald expertise waar de interactie tussen de medewerkers op gang kan komen.
Flexibel werken op verschillende locaties
Met social intranet is het mogelijk om op afstand te werken. Er is namelijk een platform waar alles gebeurt, zoals de communicatie met andere medewerkers, het delen van kennis en het plaatsen van nieuwtjes en andere actualiteiten. Werk je op afstand? Dan hoef je alleen maar social intranet te openen om op de hoogte te zijn van wat er speelt.
Verschillende integraties zijn mogelijk
Een social intranet is geen platform dat voor elke organisatie hetzelfde is. Elke organisatie heeft zo haar eigen eisen. Er zijn daarom verschillende integraties mogelijk, waardoor het platform aan alle wensen kan voldoen. Denk hierbij aan integraties zoals Microsoft Teams, wat door veel bedrijven gebruikt wordt en Office 365.
Social intranet opzetten kan soms wat tijd kosten, maar het is wel belangrijk dat dit goed gebeurt. Alle werknemers moeten tenslotte wel feeling krijgen met het systeem en het ook op de juiste manier gaan gebruiken.